Wygląd zewnętrzny stał się naszą wizytówką, dlatego tak wiele osób odwiedza salony kosmetyczne. Regularne korzystanie z nich deklaruje aż 66% polskich internautów. Prawidłowo wykonana usługa to klucz do piękna, ale nie wszyscy klienci są zadowoleni, opuszczając salon kosmetyczny. W takiej sytuacji warto złożyć reklamację. Reklamacja u kosmetyczki – sprawdź, jak to zrobić.
Zanim złożysz reklamację u kosmetyczki
Reklamacja usługi kosmetycznej jest prawem każdego klienta. Żaden salon nie może więc odmówić jej przyjęcia. W takich sytuacjach najczęściej w grę wchodzą negatywne emocje, jednak warto działać z rozmysłem. Przede wszystkim, jeśli nie jesteś zadowolona z usługi, i tak masz obowiązek za nią zapłacić. Najczęściej klienci zgłaszają uwagi niezwłocznie po wykonaniu zabiegu. Gdy specjalista pyta o efekty, mamy czas, by wyrazić swoje zdanie. Dobrze, by było przemyślane – na tym etapie wystarczą drobne korekty, za które najprawdopodobniej nie będziesz musiała dopłacać.
A teraz wyobraź sobie inną sytuację. Zapłaciłaś za usługę, opuściłaś salon i dopiero następnego dnia uznałaś, że efekty nie są zadowalające. Czasami na pierwszy rzut oka nie widać błędów, dlatego wielu klientów wraz z reklamacją w późniejszym terminie. O ile spalone prostownicą włosy trudno w jakikolwiek sposób pominąć, o tyle odklejające się paznokcie hybrydowe dają o sobie znać dopiero po kilku dniach. Dlatego zawsze dokonując płatności, zabieraj ze sobą potwierdzenie. Pracownik salonu ma obowiązek wystawić Ci paragon, na podstawie którego łatwiej będzie udokumentować wykonanie usługi.
Reklamacja u kosmetyczki – jak złożyć?
Jeśli nie jesteś zadowolona z efektów zabiegu kosmetycznego, składasz reklamację bezpośrednio w salonie. Pracownik ma obowiązek ją przyjąć, jednak jej uznanie to już odrębna kwestia. W zdecydowanej większości przypadków właściciele salonów beauty pozytywnie odnoszą się do reklamacji, a przynajmniej próbują rozwiązać spór. Mogą więc zaproponować bezpłatną korektę. Takie rozwiązanie jest zgodne z prawem, ponieważ Kodeks Cywilny wzywa w pierwszej kolejności do naprawienia źle wykonanej usługi. Dopiero w dalszej kolejności należy Ci się zwrot pieniędzy.
Reklamacja u kosmetyczki – kiedy salon kosmetyczny jej nie uzna?
Reklamacja znajduje zastosowanie w przypadku wadliwie wykonanej usługi. Zatem w sytuacji, gdy kosmetyczka “zalała” skórki lakierem hybrydowym, w efekcie czego manicure prezentuje się nieestetycznie, masz prawo domagać się korekty lub zwrotu pieniędzy. Natomiast, gdy zdecydowałaś się na lifting rzęs, ale nie przestrzegałaś zasad pielęgnacji, salon ma prawo nie uznać Twoich roszczeń. Reklamacja nie zostanie uwzględniona, jeśli wynika z:
- normalnej reakcji organizmu,
- zaniechania działań zleconych przez wykonującego zabieg.
Zasady te wydają się skomplikowane, dlatego przedstawimy je na przykładach.
Przykład 1
Iwona zgłosiła się do salonu kosmetycznego na depilację woskiem. Efekty zostały osiągnięte, jednak skóra w obszarze ciała poddanym depilacji jest zaczerwieniona i podrażniona. Kosmetolog uprzedził klientkę, że taki stan może utrzymywać się przez kilka dni. Kobieta natomiast złożyła reklamację twierdząc, że z tak wyglądają skórą nie będzie dobrze prezentować się na plaży.
Przykład 2
Małgorzata miała wykonany zabieg oczyszczania skóry twarzy, po którym przez 3-5 dni nie powinna wystawiać jej na działanie promieni słonecznych. Tymczasem kobieta wiele godzin spędzała na świeżym powietrzu. Pomimo stosowania kremu z filtrem, na skórze pojawiły się nieestetyczne wypryski. Kobieta zdecydowała się złożyć reklamację.
W obu powyższych przykładach salon kosmetyczny ma prawo nie uwzględnić reklamacji. Usługa została wykonana prawidłowo, a klientki nie są zadowolone z efektów wyłącznie ze względu na skutki uboczne zabiegu lub niestosowanie się do zaleceń.
Reklamacja u kosmetyczki – jakie masz prawa?
Od powyższej reguły dotyczącej nieuznania reklamacji obowiązują pewne wyjątki. Jako klientka nie musisz znać potencjalnych skutków ubocznych ani tym bardziej rekomendowanych praktyk po zabiegu. To pracownik salonu kosmetycznego ma obowiązek udzielić Ci wszelkich niezbędnych informacji. Następnie, będąc w pełni świadomym, możesz podjąć decyzję, podpisując kartę zabiegu. Jeśli osoba wykonująca zabieg zaniecha swoich obowiązków, w dalszym ciągu masz prawo do reklamacji, nawet jeśli wina leży po Twojej stronie.
Reklamacja u kosmetyczki a odszkodowanie
Składając reklamację, co do zasady masz prawo domagać się naprawienia źle wykonanej usługi, ewentualnie zwrotu poniesionych wydatków. Istnieją jednak pewne rodzaje usług, których nie można naprawić. W takich sytuacjach masz prawo domagać się odszkodowania, które pokrywa koszty związane z:
- zakupem leków,
- wizytami u lekarzy specjalistów,
- dojazdem do placówek medycznych,
- utraconymi zarobkami.
Twoim obowiązkiem jest udokumentować poniesione wydatki. Jeśli doznałaś cierpienia fizycznego lub psychicznego, masz prawo do zadośćuczynienia. Przy czym należy wziąć pod uwagę zobiektywizowane kryteria oceny, a nie subiektywne odczucia. Zarówno odszkodowania, jak i zadośćuczynienia możesz domagać się na drodze polubownej bądź sądowej.
Nieprawidłowo wykonana usługa kosmetyczna – tego lepiej nie robić!
Jeśli nie jesteś zadowolona z efektów zabiegu kosmetycznego, najlepszym rozwiązaniem jest złożenie reklamacji. Klienci popełniają wiele błędów, które mogą rzutować na dalsze postępowanie reklamacyjne. Oto najpopularniejsze:
- wykonywanie poprawek w innym salonie kosmetycznym – na taki krok warto zdecydować się tylko wtedy, gdy nie zamierzasz składać reklamacji. Salon nie ma obowiązku zwracać Ci pieniędzy za usługę wykonaną w innym miejscu,
- wystawianie negatywnej opinii bez posiadania dowodów – w takiej sytuacji salon może oskarżyć Cię o pomówienie. Ze względu na rosnącą konkurencję w branży właściciele salonów pilnują opinii i wzywają do usunięcia nieprawdziwych,
- podejmowanie jakichkolwiek działań naprawczych na własną rękę – jeśli usługa nie została wykonana prawidłowo, nie próbuj “naprawiać” jej samodzielnie. Salon może nie uznać reklamacji, jeśli Twoje działania nie przyniosą oczekiwanego efektu.
Zgłosiłaś się do salonu kosmetycznego, chcąc wyglądać pięknie, ale efekty zabiegu nie są zadowalające? Masz prawo zgłosić reklamację! Jeśli salon z jakichś przyczyn odmawia jej przyjęcia lub uznania, skontaktuj się z prawnikiem i dowiedz się, co jeszcze możesz w tej sprawie zrobić.
Powyższa treść ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej, opinii prawnej i nie może być podstawą do samodzielnego podejmowania jakichkolwiek decyzji. Należy pamiętać, iż publikowane informacje nie odnoszą się do konkretnej sytuacji. Stosowanie danych przepisów prawnych może znacznie różnić się w zależności od konkretnego stanu faktycznego. Powyższa treść nie zastępuje profesjonalnych usług prawnych. Pomiędzy autorem niniejszej treści a jej odbiorcą nie powstaje relacja klient – radca prawny. W celu uzyskania indywidualnej porady prawnej, przed podjęciem jakiejkolwiek czynności lub działania, zapraszam do kontaktu telefonicznego lub mailowego.
Stan prawny na dzień: 03.03.2025 r.