Kursy online biją rekordy popularności. Często są tańsze niż kursy stacjonarne, gwarantują natychmiastowy dostęp do treści i komfort nauki. Ale jednocześnie nie zawsze spełniają nasze wymagania. Dobra wiadomość jest taka, że w wielu przypadkach reklamacja kursu online będzie możliwa. Sprawdź, jak i kiedy możesz ją złożyć!
Usługa cyfrowa czy treść cyfrowa?
Jeszcze do niedawna reklamacja kursu online była niemożliwa. Wszystko zmieniło się, gdy w życie weszła dyrektywa Omnibus. Zgodnie z jej założeniami reklamację może złożyć klient, który dokonał zakupu usługi cyfrowej. Nie podlegają jej natomiast treści cyfrowe. W tym miejscu pojawia się pytanie, jak rozróżnić treści od usługi? Zgodnie z definicją usługa cyfrowa to usługa pozwalająca konsumentowi na wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub dostęp do danych w postaci cyfrowej, a także na wspólne korzystanie z danych w postaci cyfrowej, które zostały przesłane lub wytworzone przez konsumenta bądź innych użytkowników tej usługi albo inne formy interakcji za pomocą danych w postaci cyfrowej. W praktyce usługa cyfrowa to produkt (kurs) związany z dodatkową usługą, np. dostępem do zamkniętej grupy na facebooku. Jeśli ta dodatkowa usługa nie występuje, mamy do czynienia z treścią cyfrową.
Odstąpienie od umowy kursu online
W pewnych sytuacjach odstąpienie od umowy kursu będzie możliwe. Stanie się tak, jeśli sprzedawca:
- nie poinformuje kupującego o utracie prawa do odstąpienia od umowy po spełnieniu świadczenia, tj. przesłania mu dostępu do zakupionego kursu,
- nie odbierze od kupującego oświadczenia, że przyjął on do wiadomości fakt utraty prawa do odstąpienia od umowy,
- nie odbierze od klienta zgody na rozpoczęcie świadczenia,
- nie przekaże klientowi potwierdzenie zawarcia umowy na odległość, które będzie zawierało zgodę kupującego na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy.
Natomiast w przypadku usługi cyfrowej konsument ma znacznie szersze uprawnienia. Jeśli sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji, musi udowodnić, że spełnił wszystkie 4 powyższe przesłanki, a dodatkowo że klient skorzystał z całego kursu. W przeciwnym razie kursantowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania kursu. Nie musi on podawać przyczyny – wystarczy, że przekaże sprzedawcy wypełniony formularz. Przy czym sprzedawca ma prawo obniżyć kwotę zwrotu o ilość dni, w których kursant miał dostęp do treści.
Reklamacja kursu online – kiedy można ją złożyć?
Odstąpienie od umowy nie jest tym samym, co reklamacja. W pierwszym przypadku klient może po prostu zadecydować, że nie chce dalej korzystać z treści, a dodatkowo ma prawo zażądać zwrotu pieniędzy. Reklamacja natomiast umożliwia ich odzyskanie, jeśli kurs był niezgodny z tym, co obiecywał sprzedający. Problem może dotyczyć np. nieporuszenia jakiegoś istotnego zagadnienia, opierania się na nieaktualnej wiedzy czy mniejszej ilości godzin niż ta, która była podana w ofercie. Reklamację możesz złożyć także w przypadku, gdy kurs miał nadawać uprawnienia, a w rzeczywistości ich nie otrzymałeś. Chodzi tutaj przede wszystkim o kursy i szkolenia regulowane prawnie, które obecnie można odbywać także w formie online. Przy czym muszą one spełniać ustawowe wymogi dotyczące np. ilości godzin szkoleniowych czy prezentowanych na zajęciach treści.
Przykład:
Agata korzysta z kursu online, który miał nadać jej uprawnienia do pracy w żłobku. Ustawowa liczba godzin szkoleniowych to 280, natomiast kurs obejmował wyłącznie 240 godzin wraz z praktykami. Ze względu na to, że sprzedawca dał gwarancję nabycia uprawnień, których kurs nie dawał, Agata może złożyć reklamację.
Nazwa kursu online
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na jeden istotny szczegół. Nazwa kursu nie świadczy jeszcze o tym, jakie uprawnienia można otrzymać po jego odbyciu. Dlatego zawsze trzeba przeczytać pełną ofertę. Warto także samemu przejrzeć wytyczne dotyczące nabywania uprawnień. Takie podejście uchroni Cię przed stresem i zbędnymi formalnościami.
Powyższa treść ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej, opinii prawnej i nie może być podstawą do samodzielnego podejmowania jakichkolwiek decyzji. Należy pamiętać, iż publikowane informacje nie odnoszą się do konkretnej sytuacji. Stosowanie danych przepisów prawnych może znacznie różnić się w zależności od konkretnego stanu faktycznego. Powyższa treść nie zastępuje profesjonalnych usług prawnych. Pomiędzy autorem niniejszej treści a jej odbiorcą nie powstaje relacja klient – radca prawny. W celu uzyskania indywidualnej porady prawnej, przed podjęciem jakiejkolwiek czynności lub działania, zapraszam do kontaktu telefonicznego lub mailowego.
Stan prawny na dzień: 08.10.2025 r.

