Problemy z fotowoltaiką – kiedy zasięgnąć pomocy prawnej?

Zdjęcie przedstawia instalację fotowoltaiczną

Fotowoltaika to dla jednych źródło darmowej, czystej energii, dla innych – źródło problemów. Problemy z fotowoltaiką – nieefektywnie działająca instalacja, uszkodzone kable, przegrzewanie wtyczek i delaminacja paneli to jedne z najczęstszych nieprawidłowości zgłaszanych przez klientów. Ich rozwiązania możesz domagać się od firmy, która zamontowała instalację lub od producenta poszczególnych elementów. Coraz więcej posiadaczy fotowoltaiki, nie mogąc uzyskać pomocy, zwraca się do prawnika. Kiedy warto podjąć taki krok? 

Rękojmia jako panaceum na problemy z fotowoltaiką

W przypadku problemów z fotowoltaiką najprościej skorzystać z rękojmi. Uprawnienie to przysługuje inwestorowi w ciągu dwóch lat od wykonania instalacji, chyba że umowa przewiduje inny, dłuższy okres. Rękojmia dotyczy przedmiotów wadliwych, a inwestor może domagać się z jej tytułu:

  • usunięcia szkody, albo
  • wymiany rzeczy na wolną od wad, albo
  • obniżenia ceny, albo
  • zwrotu kosztów (dotyczy odstąpienia od umowy).

Przy czym obniżenie ceny lub zwrot kosztów nie będą możliwe, jeśli wykonawca niezwłocznie wymieni rzecz na wolną od wad lub usunie istniejącą wadę. Ograniczenie to nie ma zastosowania w stosunku do przedmiotów, które wcześniej były już wymieniane lub naprawiane.

Problemy z fotowoltaiką – kiedy można skorzystać z gwarancji?

Innym rozwiązaniem przy problemach z fotowoltaiką jest skorzystanie z gwarancji, jakiej udziela producent. W tym kontekście pojawia się jednak znacznie więcej wątpliwości. Po pierwsze, musisz zidentyfikować, który element instalacji nie funkcjonuje poprawnie. Po drugie, należy sprawdzić, czy element ten jest objęty gwarancją. Zasadniczo wyróżniamy dwa jej rodzaje:

  • gwarancja na wydajność – instalacja nie spełnia oczekiwań co do wydajności modułów,
  • gwarancja na produkt – poszczególne elementy posiadają wady fabryczne.

Twoim kolejnym obowiązkiem jest zweryfikowanie, czy gwarancja wciąż obowiązuje. Producenci udzielają jej na różne okresy – najczęściej są to 2 lata, ale szczegółowe rozwiązania w tym zakresie zawiera umowa.

Kiedy można odstąpić od umowy na fotowoltaikę?

Odstąpienie od umowy na fotowoltaikę jest możliwe wyłącznie w początkowym etapie inwestycji. Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na ważny przepis, który umożliwia odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni, jeśli była ona zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa. Zatem, jeśli podpisałeś umowę z wykonawcą w domu (a tak zdarza się najczęściej), możesz od niej odstąpić w ciągu 14 dni. Odstąpienie od umowy to instytucja, na mocy której uznajemy umowę za niebyłą. Strony mogą zawrzeć w umowie dodatkowy zapis gwarantujący możliwość odstąpienia od umowy w okresie późniejszym. Najczęściej jednak wiąże się ono z karą finansową w określonej kwocie.

Mediacje OZE – nowoczesna metoda rozwiązywania sporów

Zdarza się, że wykonawca odwleka naprawę szkody, co naraża inwestora na dodatkowe koszty. W takim przypadku rozwiązaniem mogą być mediacje, które umożliwiają uregulowanie sporu bez angażowania znacznych środków pieniężnych. Mediacje OZE to także metoda, dzięki której strony szybciej dochodzą do porozumienia. Oczywiście, nie muszą one zakończyć się ugodą – wtedy też pozostaje wkroczenie na drogę sądową.

Odszkodowanie od firmy fotowoltaicznej

Problemy z fotowoltaiką – niedziałająca lub niesprawnie działająca instalacja fotowoltaiczna naraża inwestora na koszty. Jeśli problem leży po stronie wykonawcy, powinien on jak najszybciej naprawić szkodę. Jeśli tego nie zrobi, w efekcie czego poniesiesz szkodę majątkową, masz prawo do odszkodowania. Przy czym roszczenie musisz odpowiednio udokumentować – im więcej dowodów przedstawisz, tym lepiej. 

Ubezpieczenie fotowoltaiki – remedium na problemy?

Na fali popularności fotowoltaiki jak grzyby po deszczu pojawiają się oferty jej ubezpieczenia. Zawarcie umowy z ubezpieczycielem ma być gwarancją spokoju. W teorii, nawet jeśli wykonawca odmówi naprawy szkody, otrzymasz odszkodowanie. Zatem nie musisz martwić się ewentualnymi stratami. A jak jest w praktyce? Różnie. Wszystko zależy od dokumentu o nazwie OWU (ogólne warunki ubezpieczenia). To w nim znajdziesz wszelkie informacje dotyczące warunków wypłaty odszkodowania. Niestety, jest to wielostronicowy dokument napisany językiem zrozumiałym głównie dla prawników. Dlatego, zanim podpiszesz umowę z ubezpieczycielem, zgłoś się do adwokata celem analizy warunków. Może się okazać, że nie tylko nie otrzymasz odszkodowania w razie problemów, ale dodatkowo poniesiesz wysokie koszty w postaci składki ubezpieczeniowej.

Problemy z fotowoltaiką – kiedy udać się do prawnika?

Na rynku działa mnóstwo nieuczciwych firm, których głównym celem nie jest dostarczenie klientom sprawnie działającej instalacji fotowoltaicznej, a uzyskanie korzyści majątkowych. Problemy z fotowoltaiką mogą pojawić się już w początkowym etapie inwestycji, ale również po jej zakończeniu. Prawnik odgrywa w całej procedurze znaczącą rolę. Jego podstawowym zadaniem jest analiza umowy, która reguluje stosunki między stronami. Na jej podstawie decyduje o dalszych krokach. Czasami już samo wezwanie do naprawienia szkody podpisane przez adwokata lub radcę prawnego przynosi oczekiwane rezultaty

Prawnik pomoże Ci zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami inwestycji. Warto zgłosić się do niego jeszcze przed podpisaniem umowy. Dzięki szerokiej wiedzy i doświadczeniu oceni, czy jest ona korzystna dla klienta. Firmy fotowoltaiczne często nie są skłonne czekać na decyzję klienta, proponując mu atrakcyjne zniżki. Warunek jest jeden – musi podpisać umowę jeszcze tego samego dnia, co z reguły wyklucza konsultację z prawnikiem. Problem w tym, że choć początkowo zapłacisz mniej, finalnie inwestycja może okazać się niezwykle kosztowna. Tego typu oferty wystawiają firmy, dla których liczy się wyłącznie zarobek, a nie jakość usługi. Dlatego nie warto z nimi współpracować. 

Powyższa treść ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej, opinii prawnej i nie może być podstawą do samodzielnego podejmowania jakichkolwiek decyzji. Należy pamiętać, iż publikowane informacje nie odnoszą się do konkretnej sytuacji. Stosowanie danych przepisów prawnych może znacznie różnić się w zależności od konkretnego stanu faktycznego. Powyższa treść nie zastępuje profesjonalnych usług prawnych. Pomiędzy autorem niniejszej treści a jej odbiorcą nie powstaje relacja klient – radca prawny. W celu uzyskania indywidualnej porady prawnej, przed podjęciem jakiejkolwiek czynności lub działania, zapraszam do kontaktu telefonicznego lub mailowego.

Stan prawny na dzień: 28.02.2025 r.