Odszkodowanie za zmarnowany urlop – jak uzyskać?

Odszkodowanie za zmarnowany urlop

Czekasz na niego cały rok, a finalnie okazuje się niewypałem. Z urlopu nie wszyscy wracają zadowoleni, a idylliczny wypoczynek może popsuć wiele incydentów. Jeśli odpowiedzialność za nie ponosi biuro podróży, masz prawo złożyć reklamację i domagać się odszkodowania za zmarnowany urlop. Sprawdź, jak to zrobić. Odszkodowanie za zmarnowany urlop krok po kroku.

Kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za zmarnowany urlop?

Odszkodowanie za zmarnowany urlop przysługuje, jeśli organizator wypoczynku nie wywiąże się z umowy. W praktyce wiele kwestii można poddać w wątpliwość. Turyści najczęściej zgłaszają:

  • niżnszy od oferowanego standard hotelu/pokoju,
  • brak darmowych leżaków,
  • zaniżony standard posiłków,
  • brak zapowiadanych atrakcji,
  • zakłócanie ciszy nocnej,
  • brak obiecanego widoku na morze,
  • brak opieki ze strony rezydenta.

Powyższe sytuacje to tylko niektóre uprawniające do złożenia reklamacji. Warto pamiętać, że odszkodowanie przysługuje także wówczas, gdy nie zawiniło bezpośrednio biuro podróży, a podwykonawca. Jest nim na przykład hotel.

Zbieraj dowody niezbędne do złożenia reklamacji

Jeśli zdecydujesz się złożyć reklamację do biura podróży, będziesz musiał przedstawić dowody potwierdzające Twoje zarzuty. Ale po kolei. W sytuacji, gdy masz jakiekolwiek zastrzeżenia, najlepiej zgłaszaj je na bieżąco. W tym celu możesz zgłosić się do rezydenta lub pracownika obiektu noclegowego. Rozpatrując reklamację, biuro podróży z pewnością zapyta Cię, dlaczego przedstawione uwagi nie zostały wcześniej nigdzie zgłoszone. Zanim będziesz domagać się odszkodowania, powinieneś podjąć działania, mające na celu rozwiązanie problemu. W ostateczności zawsze możesz spróbować zgłosić sprawę na infolinii biura podróży.

Próbowałeś rozwiązać spór polubownie, ale nic z tego nie wyszło? W takim razie zbieraj dowody, takie jak fotografie, nagrania wideo czy nawet pisemne odmowy pracowników hotelu. Te ostatnie przydają się np. wtedy, gdy miałeś otrzymać pokój z widokiem na morze, ale ze względu na pełne obłożenie nie ma możliwości zmiany wakacyjnego lokum. 

Im więcej dowodów potwierdzających roszczenia przedstawisz, tym większa szansa na to, że otrzymasz odszkodowanie.

Jak oszacować kwotę odszkodowania za zmarnowany urlop?

Kwota odszkodowania, o jaką wnioskujesz w reklamacji, powinna odzwierciedlać poniesioną szkodę. Nie może być jednak zbyt duża – biuro podróży nie zwróci Ci pełnych kosztów wycieczki tylko dlatego, że otrzymałeś pokój bez widoku na morze. Jeśli to możliwe, oszacuj wydatki, jakie musiałeś ponieść w związku z niewywiązaniem się z umowy. Przykładowo, jeżeli w ofercie widniał darmowy parking, a finalnie musiałeś za niego zapłacić, przedstaw paragony i ubiegaj się o zwrot widniejącej na nich kwoty. 

Zdecydowanie trudniej oszacować odszkodowanie w odniesieniu do korzyści utraconych. Spędzanie wieczorów na balkonie (w który finalnie pokój nie był wyposażony) to czynność, której nie sposób wycenić. Wtedy też z pomocą przychodzi Tabela Frankfurcka. Jest to dokument opracowany przez sądy niemieckie, w którym poszczególnym zdarzeniom przypisano procent kwoty wycieczki, o który można ubiegać się w ramach odszkodowania. Tabela Franfurcka nie jest wiążąca dla polskich sądów ani biur podróży, ale warto się nią posiłkować, ponieważ na chwilę obecną stanowi jedyny dokument tego rodzaju.

Reklamacja do biura podróży – jak ją napisać?

Po powrocie z wakacji nie zwlekaj ze złożeniem reklamacji w formie pisemnej. Niektóre biura podróży udostępniają formularze reklamacyjne, jeśli sporządzasz ją samodzielnie, pamiętaj, by zawierała:

  • twoje dane osobowe,
  • datę i miejsce sporządzenia,
  • określenie rodzaju wycieczki (np. numer),
  • opis zdarzenia,
  • żądania,
  • podpis.

Uzupełnieniem reklamacji są załączniki w postaci zdjęć, filmów czy innego rodzaju dowodów. Choć na jej złożenie masz aż 3 lata (po tym czasie roszczenie ulega przedawnieniu), im szybciej to zrobisz, tym szybciej biuro będzie mogło ustosunkować się do Twoich roszczeń. 

Powyższa treść ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej, opinii prawnej i nie może być podstawą do samodzielnego podejmowania jakichkolwiek decyzji. Należy pamiętać, iż publikowane informacje nie odnoszą się do konkretnej sytuacji. Stosowanie danych przepisów prawnych może znacznie różnić się w zależności od konkretnego stanu faktycznego. Powyższa treść nie zastępuje profesjonalnych usług prawnych. Pomiędzy autorem niniejszej treści a jej odbiorcą nie powstaje relacja klient – radca prawny. W celu uzyskania indywidualnej porady prawnej, przed podjęciem jakiejkolwiek czynności lub działania, zapraszam do kontaktu telefonicznego lub mailowego.

Stan prawny na dzień: 05.08.2025 r.