Nieudany prezent zakupiony przez Internet – jak zwrócić?

Na ilustracji widać telefon. Osoba przegląda oferty zakupów towarów.

Okres przedświąteczny sprzyja dokonywaniu zakupów przez Internet. Otrzymane produkty nie zawsze jednak spełniają oczekiwania zamawiającego. Często zdarza się, że zakupiony przez Internet towar okazał się nieudanym prezentem. Przepisy dopuszczają możliwość dokonania zwrotu bez podawania przyczyny. Jak zwrócić nieudany prezent kupiony w sieci?

Zakupy przez Internet – nieudany prezent – kto może zwrócić towar?

Zwrotu towaru może dokonać każdy konsument, jeżeli został on sprzedany poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w sklepie internetowym bądź na pokazie). Bez względu na to, czy kupujesz na Temu, Allegro czy w innym sklepie online, masz prawo zwrócić produkt bez podawania przyczyny. Sprzedawca natomiast ma obowiązek przyjąć go i zwrócić Ci pełną kwotę. 

Termin zwrotu nieudanego prezentu

Konsument może dokonać zwrotu towaru zakupionego przez Internet w ciągu 14 dni od chwili dostarczenia. Jest to tak zwany termin do namysłu. Regulaminy niektórych sklepów przewidują dłuższy termin zwrotu produktu, który najczęściej wynosi 30 dni. W tym czasie konsument ma prawo odesłać zakupioną rzecz lub zwrócić ją w punkcie stacjonarnym, zgodnie z polityką sklepu. Termin 14-dniowy uważa się natomiast za termin minimalny, zatem sprzedawca nie może go skrócić. Zapis dotyczący zwrotu towaru na przykład w ciągu 7 dni będzie wadliwy.

Czy można korzystać z nieudanego prezentu przed jego zwrotem?

Sprzedawcy często zastrzegają w regulaminach, że towar, który zwraca klient, nie może być używany. Rzecz może być natomiast rozpakowania i wstępnie sprawdzona pod kątem wizualnym, sprawnościowym, kompletności. W przeciwnym wypadku, gdy konsument używał zakupionego towaru w sposób wykraczający poza zwykłe sprawdzenie, sprzedawca może obciążyć konsumenta dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości. Na tle sprawdzenia produktu pojawia się wiele wątpliwości. Najczęściej pojawiają się następujące pytania:

  • czy zwracany towar musi mieć metkę – brak papierowej metki nie jest podstawą odmowy przyjęcia zwrotu, 
  • czy zwracany towar musi być w oryginalnym opakowaniu – sprzedawca nie może wymagać od klienta dostarczenia produktu w tym samym opakowaniu, w którym został on nadany,
  • czy towar może być uszkodzony – jeśli dotarł do nas towar wadliwy, również można go zwrócić.

Jak zwrócić nieudany prezent kupiony przez Internet?

Konsument, chcąc zwrócić towar, powinien w terminie 14 dni złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Do zachowania terminu wystarczy jego wysłanie przed upływem terminu do złożenia oświadczenia. Sprzedawca powinien dostarczyć formularz zwrotu, na przykład poprzez umieszczenie go na stronie sklepu. Przykładowy formularz oświadczenia jest też załącznikiem do ustawy o prawach konsumenta.  Niektóre marki posiadają także sklepy stacjonarne, w których klienci najczęściej mogą zwracać towary kupione online. Warto jednak zapoznać się z regulaminem, ponieważ nie zawsze dopuszcza on takie rozwiązanie.

Zwrot nieudanego prezentu ze sklepu internetowego – o tym warto wiedzieć!

Ustawa o prawach konsumenta zawiera wiele korzystnych dla kupujących rozwiązań, o których nie zawsze są oni informowani. Przedsiębiorca powinien: 

  • poinformować konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia od umowy i terminie jego wykonania. Jeśli tego nie zrobi, to prawo konsumenta wygaśnie dopiero po upływie 12 miesięcy liczonych od dnia upływu 14 dni na zwrot rzeczy
  • wskazać konsumentowi, jakie koszty będzie musiał on ponieść, jeśli zdecyduje się odstąpić od umowy w sprzedaży – np. koszty związane z odesłaniem towaru. Jeśli tego nie zrobi, to koszty te poniesie przedsiębiorca.

Nieudany prezent – czego nie można zwrócić?

Co do pewnych grup towarów zostało wyłączone prawo zwrotu. Są nimi na przykład:

  • towary wyprodukowane według specyfikacji konsumenta lub wyraźnie zindywidualizowane, na przykład meble na wymiar czy biżuteria z wygrawerowaniem
  • zapieczętowane towary, które nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, na przykład towary lecznicze, chusteczki nawilżane.

Pełny katalog zawiera ustawa o prawach konsumenta. Przed dokonaniem zakupu należy sprawdzić, czy produkt będzie podlegał zwrotowi. Sprzedawca nie może jednak we własnym zakresie uznać, które towary przyjmuje w formie zwrotu, a które nie. Tego typu zapisy, nawet jeśli znajdą się w regulaminie sklepu, nie mają mocy prawnej. Nadrzędna jest bowiem ustawa o prawach konsumenta.

Autorzy raportu “E-commerce w Polsce” wskazują, że 79% internautów robi zakupy online. Zachęcają do tego niższe ceny, dostępność produktów czy łatwość ich zamawiania. Problem pojawia się jednak w sytuacji, gdy nadesłany towar nie spełnia oczekiwań. Klienci mają prawo dokonać zwrotu w określonym terminie, przedkładając stosowne oświadczenie. Sprzedawcy nie zawsze jednak postępują uczciwie – w przypadku, gdy z niewyjaśnionych przyczyn odmawiają przyjęcia zwrotu, warto poszukać pomocy u prawnika.

Powyższa treść ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej, opinii prawnej i nie może być podstawą do samodzielnego podejmowania jakichkolwiek decyzji. Należy pamiętać, iż  publikowane informacje nie odnoszą się do konkretnej sytuacji. Stosowanie danych przepisów prawnych może znacznie różnić się w zależności od konkretnego stanu faktycznego. Powyższa treść nie zastępuje profesjonalnych usług prawnych. Pomiędzy autorem niniejszej treści a jej odbiorcą nie powstaje relacja klient – radca prawny. W celu uzyskania indywidualnej porady prawnej, przed podjęciem jakiejkolwiek czynności lub działania, zapraszam do kontaktu telefonicznego lub mailowego.

Stan prawny na dzień: 10.12.2024 r.